fredag 3 april 2009

Tusenmiljarder dollar!

Tusenmiljarder dollar! Hajja hur mycket det är! Jag gör det inte. Det är så offantligt mycket att det med råge övergår mitt enkla förstånd.
En god vän hade ett bra exempel för att lättare kunna ta till sig absurda tal. Han gjorde helt enkelt om det till tid.
En miljon sekunder motsvarar ungefär 14 dagar. En miljard sekunder är drygt 30 år!
Tusenmiljarder sekunder är alltså drygt 30 000 år!!!

Wow! Men så mycket pengar säger dom, G20 polarna, att de ska "injecera" (ja de uttryckte sig så) i ekonomin för att få den på fötter.
Jag undrar vad de ska investera alla pengarna i?

Tänk om man skulle grönmärka alltsammans. D.v.s. ha som krav att allt ska investeras i förnyelsebar energi, miljöteknik, etc. Ja en hållbar utveckling helt enkelt.
Då kunde man skapa massor av nya jobb och samtidigt kanske få bukt med klimatproblematiken..
Men.. Vad förstår jag, med mitt enkla förstånd, mig på sånt?

Inga kommentarer: